lördag 4 januari 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 2 Veckoplanering, recept och inköpslista


Ta da! 
Låt mig presentera första veckans planering i Min kost- och motionsdagbok 2020!
Tanken är att göra det lättare för mig att hålla mig till den kost som jag mår bra av, mat som passar min mage och kroppstyp, det vill säga skonsam och artegen kost, 
och att planera in min träning under veckan så den blir av. 
Tråkigt, kanske många tycker, att ruta in och planera hela veckan i förväg. 
Min erfarenhet är dock att det då blir så mycket lättare att hålla sig till planen och inte ta till mindre hälsosamma genvägar för att tiden och orken inte räcker hela veckan ut. Och planeringen är ju inte huggen i sten. Jag har ju lämnat några luckor för spontan infall, särskilt på helgen :)
Kan denna planering även inspirera eller kanske rent av användas av andra skulle det vara extra roligt. Kommentera gärna och kom med synpunkter och frågor om varför jag tänker si eller väljer så och kom gärna med egna tankar hur ni tänker kring kost och motion.  
Upplägget i min planering är att under länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och därmed även räcka till matlådor dagen efter, eftersom vi numera bara är två personer i hushållet här hemma.
Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men alltså planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens (Friskis & Svettis) tider och dagar.
Planen är också att lägga till pass på gymmet så småningom.

Jag känner mig så taggad att dra igång :)


Vecka 2
Måndag
Inköp
Frukost
Keso
 Keso            
Mellanmål
Apelsin
 Apelsin
Lunch


Mellanmål
Banan
 Banan
Middag
lax i ugn
Kokt potatis
700 g lax, flytande honung, 
dijonsenap, vitlök, 
2 citron, 1 kruka persilja, 
grönsaker till sallad, 
2 dl crème fraiche, 
1 brk het mango chutney, 
sambal oelek
Mellanmål
Fil med müsli
Fil, 
1 påse 750 g färdigblandad müsli,      
blandade nötter
Träning
Simning 45 


Vecka 2
Tisdag
Inköp
Frukost
Gröt
Kokt ägg
Inlagd sill  
Havregryn, ägg, 
inlagd sill
Mellanmål
Melon
 Melon
Lunch
Hel lax i ugn

Mellanmål
Apelsin

Middag
Kyckling mangochutney          
Ris                    
1 kg kycklingfilé, 1 purjolök,
5 dl crème fraiche
Mellanmål
Nöt- och fröbröd

Träning



Vecka 2
Onsdag
Inköp
Frukost
Makrill i tomatsås
Fryst mango, vaniljyoghurt,  
makrill i tomatsås
Mellanmål
Banan

Lunch
Kyckling mangochutney
Ris

Mellanmål
Melon

Middag
Morötter, palsternacka, 
1 b krossade tomater, röda linser,
lasagneplattor, 2 dl riven ost
Mellanmål
Fil med müsli

Träning
Step up 60


Vecka 2
Torsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Kokt ägg
Inlagd sill

Mellanmål
Melon

Lunch
Lasagne

Mellanmål
Banan

Middag
Ris
200 g halloumi,  
2 dl passerade tomater,                          
2,5 dl matlagningsgrädde
Mellanmål
Nöt- och fröbröd

Träning
Yoga 60


Vecka 2
Fredag
Inköp
Frukost
Keso
Nöt- och fröbröd

Mellanmål
Banan

Lunch
Halloumi stroganoff
Ris

Mellanmål
Melon

Middag
Friterade ostbollar
Granatäpplesallad
Sweet chilisås
100 g cream cheese, 75 g mozzarella, 
inlagda jalapeños, 2 dl pankoströbröd,
olja till fritering, granatäpple, 
sweet chilisås
Mellanmål


Träning



Vecka 2
Lördag
Inköp
Frukost
Äggröra
Avokado
Rökt lax
Avokado, rökt lax
Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
600 g laxfilé, äpple, fänkål, vitkål, 
majonnäs, 1 dl turkisk yoghurt, 
bulgur, tomater, gurka, 
1 kruka gräslök, russin                         
Mellanmål


Träning



Vecka 2
Söndag
Inköp
Frukost
Äggröra
Avokado
Rökt lax

Mellanmål


Lunch
Laxbiffar
Bulgursallad
Äppel- och fänkålsslaw

Mellanmål


Middag
Matvete
1 b krossade tomater,   
1 b kidneybönor, gul lök, tomatpuré
Mellanmål


Träning
Promenad 45


Inköpslista v2

    morötter

    palsternacka 
    vitlök
    gul lök
    apelsiner
    bananer
    melon
    granatäpple
    äpple
    fänkål
    vitkål  
    gurka
    tomater
    2 citron
    1 purjolök 
    avokado
    1 kruka persilja
    1 kruka gräslök
    grönsaker till sallad
    1 brk het mangochutney
    sambal oelek
    flytande honung
    dijonsenap
    majonnäs
    sweet chilisås
    tomatpuré
    olja till fritering
    700 g lax, hel sida eller portionsbitar
    inlagd sill
    rökt lax
    makrill i tomatsås 
    inlagda jalapeños,
    2 brk krossade tomater
    2 dl passerade tomater
    röda linser
    1 brk kidneybönor
    lasagneplattor
    bulgur
    havregryn
    2 dl pankoströbröd,
    1 påse 750 g färdigblandad müsli
    blandade nötter
    russin
    2 dl riven ost 
    200 g halloumi
    75 g mozzarella
    100 g cream cheese
    5 dl crème fraiche 
    1 dl turkisk yoghurt
    2,5 dl matlagningsgrädde
    filmjölk
    naturell vaniljyoghurt
    ägg 
    1 kg kycklingfilé
    600 g laxfilé
    fryst mango




    Till nästa vecka kommer jag att omarbeta tabellen och inköpslistan. Jag är inte nöjd med utformningen, blev för rörigt, och jag kommer utgå från att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
    ·         Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
    ·         Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
    ·         Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ...
    ·         Torrvaror, ris, pasta, couscous ... 

    Ha de!

    Fler veckoplaneringar med recept och inköpslistor.
    Använd sökfunktionen, sök på veckoplanering. 

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar