söndag 1 mars 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 10 Planering med veckotema plåtmat, recept och inköpslista


Jag var på bokrean i tisdags. Det var inte direkt någon trängsel och utbudet är ju inte riktigt lika stort som det var förr. Helt klart är reans glansdagar sedan länge förbi, då långa köer ringlade sig fram tidigt på morgonen vid reastart :) 
Men visst har det sin tjusning att få välja och vraka och bläddra och titta i alla böcker som ligger uppdukade i långa rader!?  Känner du lust att besöka bokrean? Eller kan det kvitta, då utbudet ändå är rätt begränsat och böckerna kan köpas billigare på nätet hemma från soffan i lugn och ro?
Hur som helst så köpte jag Julia Tuvessons bok Plåtmat på rean. Så den här veckan står det plåtmat gånger flera på veckoplaneringen. Jag har redan sedan tidigare lagat en del plåtmat, jag älskar idén med att laga allt på samma plåt, och den här veckan tänkte jag alltså prova några nya recept från boken.
Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter. Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens (Friskis & Svettis) tider och dagar och hur veckoplaneringen på jobbet ser ut.


V10
Måndag
Inköp
Frukost
Gröt och smoothie
Mellanmål
Frukt
Lunch
Kycklinggryta
Mellanmål
Frukt
Middag
Plåtmat Blomkål
Morötter
Halloumi
Babyspenat
Avokado
Crème fraiche
Mellanmål
Äggröra





Tisdag
Inköp
Frukost
Gröt och smoothie
Mellanmål
Frukt
Lunch
Plåtmat
Mellanmål
Frukt
Middag
Fransk fisksoppa
Mellanmål
Fruktsallad




Onsdag
Inköp
Frukost
Gröt och kokt ägg
Mellanmål
Frukt
Lunch
Fisksoppa
Mellanmål
Frukt
Middag
Köttfärslimpa 
med pizzasmak
500 g blandfärs
2 dl passerade tomater
50 g rökt skinka
Champinjoner
Riven ost
Mellanmål
Fil och müsli
Träning
Step up 60 minuter

Torsdag
Inköp
Frukost
Gröt och kokt ägg

Mellanmål
Frukt

Lunch
Köttfärslimpa

Mellanmål
Frukt

Middag
Fisk i ugn med tomat och curry
800 g ljus fisk
Körsbärstomater
5 dl matlagningsgrädde

Mellanmål


Träning
Yoga 60 minuter


Fredag
Inköp
Frukost
Gröt
Mellanmål
Frukt
Lunch


Mellanmål
Frukt
Middag
Tortillapizza Santa Maria tortilla pizza
och pizza sauce
Mellanmål
Makrill i tomatsås på rågbröd





Lördag
Inköp
Frukost
Fruktsallad med kvarg och nötter
Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Plåtmat Halloumi
Chorizo
Paprika
Champinjoner
Crème fraiche
Färsk basilika
Mellanmål


Träning
Promenad 60 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Räktoast med pepparrotskräm
och ägg

Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Saftig kyckling a la Zeinaskichen
Mellanmål







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar