tisdag 6 april 2021

Sveriges mästerkock 2021 och en återblick av vinnarna 2020-2011

Ikväll går den stora drabbningen mellan Christin Kashou och Ayla Canpunar av stapeln. Har ni följt årets säsong?  Eftersom jag köper alla Mästerkockarnas kokböcker så hoppas jag kunna beställa en kokbok av Christin till min samling kokböcker av Sveriges Mästerkock ikväll. Och det för att jag helt enkelt känner mig lockad av hennes lätta och snabba asiatiska recept, som är helt i min smak! Vem hejar du på?

Förra årets vinnare Sofia Henrikssons kokbok finns i samlingen.
 
Uppslag ur Sofia Henrikssons kokbok Always hungry.
 
Och jag har i alla fall lagat minst ett recept ur var och en av kokböckerna. 
Ur Sofias kokbok lagade jag vietnamesiska sommarrullar.
 

 Recept!

2019 vann Gabriel Jonsson.
Ur hans kokbok Från skog till bord lagade jag viltköttbullar med potatismos, 
 gräddsås och rårörda lingon. Recept!

 
Året dessförinnan var det Erik Hammar som tog hem titeln.
Ur hans kokbok lagade jag bland annat helstekt kyckling
med dragonsmör och rostade rotfrukter.
Receptet hittar ni här!



Klara Lind vann 2017.
Här hittar ni när jag lagade gallo pinto på hennes vis.


Catarina König vann 2016.
Hennes recept på torskrygg i ugn med pepparrotsmos hittar ni här.


Sandra Mastio vann 2015. 
Recept på karamelliserade popcorn hittar ni här.


Amir Kheirmand vann 2014. 
Här finns hans recept på Baskiska Pintxos.


Jennie Walldén vann 2013.
Recept på Jennies Thai fish cakes finns här.


Sigrid Bárány vann 2012. 
Och jag lagade hennes BBQ- högrev. Recept!


 Och först ut att ta hem titeln Sveriges Mästerkock var 
Louise Johansson 2011.
Hennes recept på halstrad lax med krämig risoni hittar ni här.


Ska bli spännande och se vem som slutligen tar hem titeln Sveriges mästerkock 2021!!

4 kommentarer:

  1. Jag följde hela säsongen och höll på Ayla även om jag förstod att Christin skulle vinna. Så unga och så duktiga tjejer! Synd att Ayla inte ens vann revanschen, jag skulle mycket hellre gå och äta hennes nyskapande mat än den traditionella som det nu blir. Å andra sidan lär det bli så fullt det får bli på Markus krog den dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen duktiga tjejer, båda två! Blev också förvånad att det inte blev Ayla som tog hem vinsten i "Efter stängning". Men vi tv-tittare kan ju inte bedöma smakerna. Hur de arbetar och hur deras upplägg ser ut kan vi bedöma, men smakerna...
      Tror det kommer gå hur bra som helst för Ayla ändå. Så ung och så målmedveten och säker i det hon gör. Henne kommer vi säkert hör mer om.

      Radera
  2. Jag har tittat och är så fascinerad över hur mycket folk kan så tidigt. Också impad av karriärsbytet, just jurist och så satsar hon på sin dröm med matlagningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte reflekterat något närmre över deras ålder, förrän mannen kommenterade deras åldrar. 22 och 20 år! Imponerande att de, som du skriver, kan så mycket och att de är så mogna och målmedvetna.

      Radera