torsdag 5 januari 2023

Laxgryta med rödbetor och grönkål

Jag hittade ett häfte/tidning i min gömmor från förra årsskiftet, då det, precis som i år (eller egentligen alla år), var fokus på att äta bättre och må bättre. Häftet innehåller recept och veckoplaneringar på temat "8 veckor till drömvikten". Men jag är ju inget fan av dieter så jag följer inte planeringen men tar jag gärna del av recepten. Förra året lagade jag bland annat nudelbowl med spetskål, sparris, torsk och räkor.


Och igår blev det en laxgryta med rödbetor och grönkål. Jag hade en påse råa rödbetor i kylen från i julas som jag förberedde och kokade redan förra helgen.
Så har man, eller använder, förkokta rödbetor så platsar maträtten absolut in i kategorin snabbmat. Den tog inte mer än en kvart att koka ihop.
Det kanske inte ser  så mycket ut för världen men det blev riktigt gott!

Recept Cathrine Schück

 Laxgryta med rödbetor och grönkål
2 portioner

4 rödbetor, kokta
4 dl passerade tomater
1 dl röda linser
2 dl finhackad grönkål
2 morötter
200 g laxfilé
Salt och peppar
Creme fraiche

Gör så här
Koka upp de passerade tomaterna i en låg vid kastrull.
Tillsammans med linser, slantade morötter,
rödbetor i bitar och grönkål.
Låt alltsammans sjuda på svag värme i 15 minuter
eller tills linser och morot är mjuka.
Lägg i laxen och låt den sjuda med de sista 5 minuterna.
Blir det för tjockt, späd med vatten.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med en klick creme fraiche.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar