fredag 14 juli 2023

Sy kuddfodral av en skjorta

Min jakt på nya kuddfodral till kuddarna i vår soffa, och att jag då förfasades över hur dyra kuddfodral kan vara, ledde till att jag istället började leta billigt tyg till kuddfodral på loppis. Vilket i sin tur ledde till att jag fick tipset att sy om en skjorta till kuddfodral. Skjortöppningen och knapparna är ju perfekt öppning att stoppa in kudden i kuddfodralet i.




Sy har alltid varit en hobby för mig men, som med mycket annat, det har inte varit högsta prioritet under åren med hus och familj. Jag har dock ett inlägg tidigare här på bloggen där jag syr om ett par jeans till en yogaväska. Det inlägget hittar man här.
Men nu på semestern har det i alla fall blivit ett kuddfodral sytt av en skjorta från Myrorna för endast 39 kr. Som hittat. Och här följer en beskrivning hur jag gjorde.



Jag började med att klippa bort kragen och oket.

 
Och de nedersta delarna på fram- och bakstycket.
 



Sedan var det ärmarnas tur att klippas bort.

 
Fodralet nålades in från avigsidan längs sidorna för att passa kudden
och för att sys igen där ärmarna satt.



Det överflödiga tyget klipptes bort.


Till sist syddes fodralet igen på kortsidorna (halsen och nederdelen) från avigsidan
och vändes ut och in.
Kudden stoppades i och fodralet knäpptes igen.


Perfekt ficka för fjärrkontrollen :)




 
Kuddfodralen på de andra två kuddarna är ett från Myrorna 49 kr
och ett för halva priset (150 kr!) från inredningsbutiken @stilbutiken här i kvarteret.
Dyrt men ändå värt för att gynna egenföretagarna i grannskapet, tänker jag. 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar