söndag 16 juli 2023

Gnocchigratäng med köttfärssås

Alla gnocchi gick inte åt när jag lagade Gnocchi Carbonara så de som blev över sparade jag i frysen till en annan dag. Och när en annan dag kom så blev de en av ingredienserna i en gnocchigratäng med köttfärssås. Men då var det istället lite för lite kvar i Gnocchipåsen så jag strösslade i lite Risoni, ca 0,5-1 dl, i köttfärssåsen för att dryga ut lite.
En påse gnocchi á 500 g är lite för lite för 4 portioner medans två påsar blir för mycket, tycker jag, därav anledning till de överblivna som frystes in.


 Gnocchigratäng med köttfärssås
4 portioner

500 g färsk gnocchi
3 dl riven parmesan

Köttfärssås
400 g färs, nöt, lamm eller vego
1 msk rapsolja
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, rivna
1 msk torkad oregano
1 tsk cayennepeppar
2 msk tomatpuré
400 g krossade tomater
1,5 dl vatten
1 msk balsamvinäger
0,5 msk honung

Gör så här
Sätt ugnen på 175˚.
Stek köttfärsen i olja tills den är brun och smulig.
Salta och peppra.
Tillsätt lök, vitlök och de torra kryddorna
och stek med under omrörning tills löken är mjuk.
Tillsätt tomatpurén, stek lite till och häll i krossade tomater, vatten, vinäger och honung.
Låt småputtra ca 15 min.
Vänd runt gnocchin med köttfärssåsen och lägg i en ugnsform.
Toppa med riven parmesan och gratinera mitt i ugnen ca 10 min.
Servera med en grönsallad.
 
  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar