fredag 2 november 2018

Bär- och äppelpaj till helgen

Får jag fresta med läckra små portionspajer till helgen!? Det var ju ett makalöst bär- och fruktår i år, så kanske du har något kvar i frysen. Här gjorde jag en sista smoothie på bären från i somras i förra veckan, så nu är det köpebär som gäller för min del.
Vad har ni för planer för helgen?
Själv ska jag på dubbelkalas imorgon, två av barnens kusiner fyller år och ska firas hos farmor, och på söndag blir det födelsedagsfika här hemma för mannen som fyller år i veckan. En riktig kalashelg för mig alltså :)
Och så tänkte jag försöka klämma in ett besök på kyrkogården imorgon kväll och tända ljus för dem som inte längre finns ibland oss. 
Vad ni än hittar på och tar er för så önskar jag er en riktigt trevlig helg! Kram Birgitta

Bär- och äppelpaj med hasselnötmjöl
6 portioner

 350 g bär, färska eller tinade 
350 g äpple,tärnat 
30 + 20 g rörsocker
20 g potatismjöl
30 g kokosflingor
35 g havregryn
40 g hasselnötmjöl
140 g smör

Gör så här
Blanda bär och äpple med 30 g socker och potatismjöl
Rör ihop kokosflingor, havregryn, hasselnötmjöl och resten av sockret
Klicka ner smöret i mjölblandningen och finfördela till en smulig deg
Lägg bären i botten på en pajform
Smula över pajdegen
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 20 minuter 
Serveras ljummen med glass eller vaniljsås


2 kommentarer:

  1. Det är så fint med portionspajer, men jag har inga små formar. Än:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske något att skriva på önskelistan till jul :)

      Radera