söndag 12 januari 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 3 Veckoplanering, recept och inköpslista



Även i planeringen för nästa vecka hittar man en blandning av vegetariska- kött- och fiskrätter. Stick i stäv med min matfilosofi att äta varierat och mycket frukt och grönt.
På torsdag har jag planerat in en soppa som är kanon om man behöver rensa ur kylen.
Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter. Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens (Friskis & Svettis) tider och dagar.



V 3
Måndag
Inköp
Frukost
Keso och banan
Keso
Mellanmål
Frukt
Blandade frukter
Lunch
Laxbiffar
Bulgursallad
Äppel- och fänkålsslaw

Mellanmål
Frukt

Middag
600 g nötfärs
äpple, fänkål, vitkål, majonnäs, 
1 dl turkisk yoghurt, 
bulgur, tomater, gurka, 
1 kruka gräslök, russin   
Mellanmål
Fil med müsli

Träning
Promenad 45 min


Tisdag
Inköp
Frukost
Nöt- och fröbröd
Babyspenat
Avokado
Lime
Apelsinjuice
Mellanmål
Frukt

Lunch
Hamburgare

Mellanmål
Frukt

Middag
600 g rödspätta
400 ml kokosmjölk
Paprika
Färsk ingefära
Persilja
Mellanmål
Yoghurt
Yoghurt




Onsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Kokt ägg
Inlagd sill

Mellanmål
Frukt

Lunch
Rödspätta med 
kokosmjölk och ingefära

Mellanmål
Frukt

Middag
300 g kalkonfärs
1 purjolök
Paprika
Ananasringar
Japansk soya
Sweet chilisås
Jordnötter
Mellanmål
Keso

Träning
Step up 60 min


Torsdag
Inköp
Frukost
Keso med banan

Mellanmål
Frukt

Lunch
Asiatisk kalkon

Mellanmål
Frukt

Middag

Mellanmål
Fil med müsli

Träning
Yoga 60 min


Fredag
Inköp
Frukost
Gröt
Makrill i tomatsås

Mellanmål
Frukt

Lunch
Soppa med sting

Mellanmål
Frukt

Middag
200 g gravad lax
Babyspenat
250 g kesella
Färdig pizzabotten
Mellanmål






Lördag
Inköp
Frukost
Fruktsallad med yoghurt
Smörgås med pålägg


Mellanmål




Lunch
Broccolisoppa med
gröna ärtor
Nöt- och fröbröd

Broccoli
Frysta gröna ärtor
Grönsaksbuljong
Mellanmål




Middag




Mellanmål




Träning
Promenad 45 min


Söndag
Inköp
Frukost
Öppen omelett med
rökt kalkon
Rökt kalkon
Basilika
Blekselleri
Tomat
Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Torkade röda linser
2 b kokosmölk
1 blomkålshuvud
Tortillabröd
Mellanmål







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar