söndag 16 februari 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 8 Veckoplanering, recept och inköpslista


Söndag och planeringen för nästa vecka är klar.

Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter. Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens (Friskis & Svettis) tider och dagar och hur veckoplaneringen på jobbet ser ut.


V8
Måndag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt
Lunch
Currygryta
Mellanmål
Frukt
Middag
Torsk- och räkpanna 400 g torskfilé
2 dl crème fraiche paprika & chili
1 dl lätt crème fraiche
100-150 g skalade räkor
Gröna ärtor
Wasabi & Sesame-krydda
Mellanmål
Keso och banan

Träning
Promenad 30 minuter


Tisdag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt
Lunch
Torsk- och räkpanna
Mellanmål
Frukt
Middag
Blomkålsgratäng 1 stort blomkålshuvud
500 g kassler
2 dl grädde
1 dl mjölk
Dijonsenap
Provensalska örter
Riven ost
Mellanmål
Keso och banan
Träning
Simning 45 minuter


Onsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Kokt ägg

Mellanmål
Frukt
Lunch
Blomkålsgratäng
Mellanmål
Frukt
Middag
Pasta-pesto med lax 200 g laxfilé
Pesto
Fårost
1 aubergine
Pumpakärnor
Champinjoner
Mellanmål
Kefir och müsli




Torsdag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt

Lunch
Pasta-pesto med lax

Mellanmål
Frukt

Middag
Kycklinggryta med mango chutney
600 g kycklingfilé
1 brk mango chutney
2 dl crème fraiche
1 lime
Champinjoner
1 paprika
Suger snaps
Mellanmål
Kefir och müsli

Träning
Yoga 60 minuter


Fredag
Inköp
Frukost
Gröt
Smoothie

Mellanmål
Frukt
Lunch
Kycklinggryta
Mellanmål
Frukt
Middag
Tortilla med pulled lax 600 g laxfilé
Chipotlepasta
Lime
Tortillabröd
Mango
Avokado
1 dl turkisk yoghurt
Rödlök
Rödvinsvinäger
Rörsocker

Mellanmål






Lördag
Inköp
Frukost
Fruktsallad med yoghurt
Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Krämig pasta med viltskav 240 g viltskav
2 dl grädde
2 dl crème fraiche
Persilja
Svamp
Riven pecorino- eller parmesanost


Mellanmål


Träning
Promenad 60 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Bananpannkaka med bär och nötter Banan
Bär
Nötter
Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Korvgryta med äpple och sugarsnaps 600 g falu- (kyckling) korv
Äppelcider
2 dl matlagningsgrädde
Mango chutney
Äpplen
Sugar snaps 
Persilja

Mellanmål







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar