torsdag 19 mars 2020

Påskpyssel - naturligt färgade ägg



Jag skrev i höstas att jag var sugen på att pyssla, här, men det har tyvärr inte blivit så mycket pysslat. Det har inte dykt upp något tillräckligt inspirerande, helt enkelt. 
Men nu kom det över mig igen, pysselsuget, så jag köpte Allers påskmagasin med tips på både mat och pyssel till påsk. I den tidningen fanns ett tips på hur man enkelt färgar sina påskägg med naturliga färger. Kul! Och dessutom behövs bara ett par gamla nylonstrumpor och lökskal för detta pyssel. Perfekt! 


Jag började samla på mig lökskal och nu i veckan var stunden kommen för att pyssla :)
Blev riktigt nöjd med resultatet förutom att färgen blev lite blek med övervägande gula lökskal i samlingen, så till påsk blir det bara röda lökskal i färgbadet.



Med nylonstrumpa och blad från naturen 
(jag använde ruccolablad)
fixar man lätt mönster på äggen.



Och så ner i lökvattnet och låt dra i minst 30 minuter.



Polera med matolja så blir de blanka och fina!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar