söndag 21 februari 2021

Jordnötssås till kyckling och wokade grönsaker

För några veckor sedan var mannen och jag och botaniserade i en asiatisk matbutik och en flaska med jordnötssås fick följa med hem. Jag är ett stort fan av just den såsen, (alltså jordnötssås, den i flaskan hade jag inte provat tidigare) och jag brukar göra en egen jordnötssås enligt receptet här nedan. Men jag tyckte att färdig jordnötssås på flaska vore ju smidigt att ha hemma.


Dagens kycklingwok med jordnötssås.

Hur smakade då köpesåsen? Jo, den får absolut godkänt, men jag tycker nog mer om min egna varma jordnötssås som är lite mer söt i smaken. Den här var ganska salt med markant smak av vinäger. Det är ju dock ett stort plus att den är färdiglagad :)

Skulle vara svårt att tyda vilka som gjort just den här såsen om det inte var översatt ;) Men nu vet ni att ni ska fråga efter Lee Kum Kees jordnötssås i en asiatisk butik nära er, om ni vill prova :) Den kanske till och med finns på Ica eller Coop. Någon som vet?


Jordnötssås
4 portioner

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1rödchili
100 g jordnötter
1 msk rapsolja
1 burk kokosmjölk
2 tsk limesaft
Salt
Vitpeppar

Gör så här
Skala och hacka lök, finhacka vitlök och chili
Hacka jordnötterna
Hetta upp en stekpanna med olja och bryn lök och chili
Tillsätt kokosmjölken och jordnötterna och koka upp
Låt koka i 5 minuter och smaka av med limesaft, salt och peppar
Mixa såsen och späd ev med vatten för tunnare sås
 

2 kommentarer:

  1. Skrattar lite här nu. Kyckling med jordnötssås var precis vad vi just ätit. Jag hade äpple och purjolök i min wook. Pytsade i lite kokosflingor i stället för kokosmjölk. Vi valde nudlar istället för ris. Såsen var typ samma. Kraaam Pia

    SvaraRadera