lördag 27 februari 2021

Lammgryta med smaker från Mellanöstern - långkok som sköter sig självt på spisen


Ett långkok med lamm, chili, äpple, valnötter och koriander som fick stå och puttra på spisen medan jag pysslade med annat ute i trädgården. Perfekt matlagning!

 6 portioner
Recept från Allt om mat
1 kg
lammstek, benfri, eller lammgrytbitar
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
3 morötter
1 röd chili
2 äpplen
2 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
2 msk olja
2 tsk paprikapulver
2 tsk koriander, mald
5 dl vatten
3 msk konc kycklingfond
80 g valnötter
2 msk citron, pressad
Färsk koriander

Gör så här
Skär köttet i bitar, ca 3 x 3 cm.
Skala och skär löken i klyftor.
Skala och hacka vitlöken.
Skala morötterna och skär dem i slantar.
Kärna ur och strimla chilin.
Kärna ur och skär äpplena i klyftor.
Krydda köttet med salt och peppar.
Bryn det i omgångar i 2 msk olja.
Lägg köttet i en gryta.
Fräs lök, vitlök, morötter, chili och äpple i 1 msk olja ca 5 min.
Tillsätt paprikapulver och koriander

och fräs ytterligare ca 2 min.
Lägg över fräset i grytan.
Häll vatten och fond i grytan och koka upp.
Sjud på svag värme drygt 1 timme, tills köttet är mört.
Hacka valnötterna.
Smaka av grytan med citronsaft
och ev mer salt och peppar.
Strö över nötter och koriander.
Servera med couscous, bulgur eller ris.
 
Vilket fantastiskt vårväder vi haft de senaste dagarna! Och det verkar hålla i sig...
Medans grytan stod och puttrade igår på spisen var jag ute och städade upp i trädgården efter höststormarnas framfart. Det ligger gott om kvistar och grenar spridda runt om i trädgården. Och då upptäckte jag att snödropparna har börjat titta fram.



Idag tänker jag fortsätta med att klippa ner humlen.
 
 
 
Skön söndag!

2 kommentarer:

  1. Det där med långkok gillar jag. man får fantastiska middagar och så hinner man med så mycket vid sidan av. Och där kom jag på att jag måste forstätta renbädda innan sängdags
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt var ordet! Det är ju inte bara tillagningssättet som är perfekt, utan smakerna kommer ju också fram på ett helt annat sätt när kött, grönsaker och kryddor får ligga länge och gotta sig i värmen. Fantastisk matlagning, helt enkelt! Kram

      Radera