fredag 7 januari 2022

Bra start på dagen

Det är viktigt med en bra start på dagen. Vakna utvilad och äta frukost utan stress.
Jag ställer klockan på ringning ca en halvtimme före jag normalt skulle behöva gå upp för att hinna äta frukost och göra mig i ordning. 
Skippa tidningen och Tv:n vid frukosten och var istället helt fokuserad på vad du äter. 
Hur smakar det? Hur känns konsistensen? Är det varmt eller kallt?
 

 

Min frukost idag består av fruktsallad, kanelmüsli, ingefärsshot och ett par smörgåsar.
Men jag måste erkänna, jag äter den vid datorn...

Exotisk fruktsallad
4 portioner

1 ananas
1 mango
1 apelsin
vindruvor
1/2 lime

Gör så här
Skala och tärna frukten
Pressa limsaft över salladen
 

Kanelmüsli
1 sats

1 påse färdig müsli, 750 g
200 g valnötter,
eller andra nötter
0,5 msk malen kardemumma
1 msk malen kanel
1 dl vatten
0,5 dl rapsolja
3 msk flytande honung
2 dl russin

Gör så här
Häll müslin i en långpanna
Hacka nötterna grovt
Blanda ner nötter och kryddor
Tillsätt vatten och olja, rör om
Sprid ut jämnt över plåten 
och ringla honung över
Rosta i 200 grader i ca 25 minuter
Rör om så det inte bränns
Låt kallna och tillsätt russin
Förvaras i en glasburk med lock

 
Ingefärsshot med citron och honung
ca 1 L

2oo g färsk ingefära
1 L vatten
0,5 dl honung
2 citroner

Gör så här
Riv ingefäran grovt med skalet på och lägg den i vattnet
Värm upp till 60 grader och låt "sjuda" i 20 minuter, 
passa så värmen inte stiger över 60 grader
Sila av ingefäran och blanda i honungen medans det fortfarande är ljummet
Låt svalna och pressa sedan i citronerna
Häll på flaska
Förvara i kylskåpet, 
håller sig utan problem i en månad
 
Här kommer några frukosttips att inspireras av.
Klicka på länkarna för recept!


















Om man tillhör dem som inte kan äta frukost direkt när man vaknar
så kan smoothie vara ett alternativ starta upp dagen med.






Ha en bra dag!

2 kommentarer: