måndag 24 oktober 2022

Blomkålssvamp från det vilda skafferiet


Apropå att få pengarna att räcka. Vi får inte glömma bort det som finns i det vilda skafferiet. Nu är ju inte vi några vana svampplockare så när dottern kom hem i fredags med en stoor blomkålssvamp, 4 kg vägde den, var iaf jag lite tveksam. Men efter att ha Googlat och hört oss för hos svärfar med sambo, som är mer erfarna svampplockare och som vi litar på, så använde jag en del av svampen i en gryta som jag lagade i lördags.
Recept på den kommer i veckan.

Från Wikipedia:
Blomkålssvamp
(Sparassis crispa) är en ätlig svamp som växer i tallskog som parasit på roten eller stammen på gamla tallar. Svampens fruktkropp består av en mycket liten fot, några få centimeter, och en mångflikig och månggrenad struktur som knappast kan kallas "hatt". Svampens struktur påminner om blomkål eller hjärnvindlingar. Blomkålssvampen kan växa till 20-30 centimeters storlek, men även större exemplar förekommer.
Säsong: september-oktober.

Den mjälla smaken och lena konsistensen gör blomkålssvampen till en utmärkt matsvamp, men svampens månggrenade struktur gör den svår att rensa från insekter och jord.
Enklast rensas blomkålssvampen genom att låta den ligga i vatten ett tag; ett stänk vinäger får dessutom eventuella inkrupna insekter att krypa ut.

Ta upp och skölj noga i durkslag. Låt rinna av.

Om man bara vill känna själva svampsmaken skulle jag definitivt sätta den på någon toast och bara steka den. Eller kanske någon stuvning.
Fräs blomkålssvampen tills den slutat vätska sig i en torr panna med höga kanter.
Tillsätt smör, olivolja, lök samt vitlök. Fräs i några minuter. Servera på en toast.



Jag använde den som sagt i en gryta så jag fräste den knaperstekt ihop med bacon.  

Har ni några svampfavoriter?


4 kommentarer:

  1. Woow vilken bjässe. Här äter vi mest kantareller, karl-Johan om man hittar och trattisar. Men det slinker ner lite blodriska och stolt fjällskivling också. Förra året hittade vi massor av champinjoner. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk ändå, så mycket det finns att ta tillvara på ute i naturen, helt gratis, om man har kunskapen. Kram

      Radera
  2. Tar man bort "stammen" på Blomkåls svampen eller tillagar man allt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag skulle säga att man kan använda hela svampen. Jag är ingen expert och jag har inte tillagat denna svamp sedan detta inlägg, men är den inte för hård, eller annat som gör att man väljer att ta bort stammen, så går den att tillaga och äta.

      Radera