torsdag 20 oktober 2022

Planera din matlagning och spara både tid och pengar och 5 bra recept till matlådan

Vi går mot kallare tider och elräkningarna stiger och matkassen har på kort tid ökat med flera hundra kronor. Har ni någon strategi för att få pengarna att räcka?
För mig har det under åren varit som en sport att med så små medel som möjligt få ihop goda och hälsosamma måltider för att kunna spara pengar till familjen, som vi sedan kunde använda att göra något roligt tillsammans för, kanske en resa eller annan upplevelse.
Men när barnen blev vuxna och flyttade hemifrån minskade kostnaderna och det blev inte lika nödvändigt att vända på varje krona.
Nu är det dock högst aktuellt igen, att tänka till kring vilka kostnader vi kan dra ner på.

Att planera är A och O i alla sparsammanhang, även när det gäller matlagning.
Genom att 
planera sin matlagningen spar man pengar.


I ett hushåll har man många fasta utgifter som inte går att påverka, tex hyra eller bostadskostnader, men hushållskassan är ju faktiskt ett konto som går att påverka, bara man lägger ner lite tid och intresse. Finns det något onödigt ni brukar köpa som ni kan avvara? Jämför ni priser när ni handlar? Köper ni storpack när det är billigt och portionerar upp och fryser in? Slänger ni mycket mat? 
I vårt land slänger vi på tok för mycket mat,
laga istället något gott av resterna.
Klicka på länken nedan så öppnas ett nytt fönster med ett tidigare inlägg här från bloggen med
17 tips för att slippa slänga överblivna matrester!
Att laga vardagsmat tror jag absolut inte alla ser som en rolig aktivitet, utan mest som ett nödvändigt ont, som många stressar upp sig över.

Lösningen för att matlagningen till vardags inte ska kännas så jobbig och vara så tidskrävande är planering. När jag ska handla mat har jag i stora drag tänkt igenom vad jag ska laga för maträtter under en vecka och jag har tittat i mina skåp vad som finns hemma och vad jag måste komplettera med, innan jag åker till affären. På så sätt slipper jag stå i affären och fundera på vad vi ska äta, jag undviker att få dubbletter av något i skåpen och jag har ingredienser hemma till maträtterna jag tänker laga.
G
enom att planera vår matlagning minskar vi risken att behöva slänga mat i onödan.
Vi slänger som sagt på tok för mycket mat, så planera och ta tillvara på allt du handlar. Släng inte maten utan
använd den istället t ex i en matlåda. 
 


Hur gör ni, brukar ni ha matlåda med er om dagarna?
Det blir ingen större avkastning om man sparar sina pengar på ett sparkonto men genom att äta matlåda så sparar man ca 360 kronor/vecka, om man räknar att lunchen ute kostar runt 110 kronor och matlådan i runda slängar 38 kronor. 
Vilket blir, om man räknar att vi jobbar 48 veckor på ett år, 17 280kronor/år. 
Wow, det räcker ju till en hel del...
Och det är inte bara pengar man sparar på att ta med sig en matlåda, utan man gör en insats för miljön också genom att minska matsvinnet.
När vi lagar mat här hemma brukar vi alltid laga så mycket så det även räcker till matlådor och här kommer 5 bra recept för just matlådor. Klicka på länkarna!












Se det som en utmaning att laga något av det som håller på att bli gammalt.
 
Resultat av frys- och kylskåpsrens - 
Falafel med wokade grönsaker och bacon
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar