söndag 9 juni 2024

Istället för kanelbullar - kanelhavrerutor i långpanna

Fortsätter på temat snabbt och enkelt hembakat till kalaset.
Jag fyllde år för ett par veckor sedan och bjöd på fika. Enligt gammalt ska det alltid finnas
vetebröd, mjuk kaka, tårta och 7 sorters småkakor på fikabordet men när jag inte hade tiden att baka riktiga kanelbullar så tog jag en genväg och bakade kanelhavrerutor i långpanna istället. Mycket goda, löd omdömena :)
Jag hade inte heller tiden att baka 7 sorters olika småkakor, så det blev kolakakor, som också går mycket snabbt att baka, och en chokladkaka som inte kräver någon ugn. Dessutom är det
nu för tiden sällan som alla gäster äter av alla sorters kakor, så på mitt kakfat fanns det endast dessa två hembakade kakor och ytterliga en sorts köpekaka.
Snålt skulle man tycka förr. Räcker gott och väl, tror jag de allra flesta tycker nu.
Hur tänker du, när du ska bjuda på födelsedagsfika?

Kanelhavrerutor

Ca 20-24 st. beroende på hur stora rutor du skär.

100 g smör el. margarin, rumsvarmt
3 dl strösocker
3 dl mjölk
1 ägg
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker

Fyllning
200 g smör el. margarin, rumsvarmt
2 dl strösocker
3 dl havregryn
4 tsk kanel

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Rör smör och socker vitt i en bunke.
Blanda ner mjölk, ägg och mjölet blandat med bakpulver och vaniljsocker.
Fördela degen jämnt i en bakplåtspappersklädd långpanna, ca 30x40 cm (jag använde långpannan som tillhör ugnen, den är ju lite större)
Blanda ingredienserna till fyllningen och fördela över degen i långpannan.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna och skär i rutor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar