söndag 24 juni 2018

Rapport från studentfesten

Många fina buketter till studenten :)

På begäran kommer här en rapport från dotterns studentfest förra veckan. Frågeställaren var nyfiken på vad vi åt för gott.

Jo, först medans studenten åkte flak "gate upp och gate ner" med sina klasskamrater och övriga skolor i Norrköping  



så minglade vi övriga runt här hemma i trädgården med fläder- och jordgubbsbål i glasen och småplock på tallrikarna i form av fetaostsnurror och lax- och avokadosnittar.





När studenten och alla gästerna sedan var på plats bjöds det på buffé. 
Först en buffé med grekiskt tema och sedan en med dessert och kakor till kaffet.
Det blev dock inte så mycket fotat för min del under festen men här kommer ett hopplock av tidigare bilder från bloggen, med länkar till recepten, och några bilder som jag fått lov att låna från svärfars sambos Instagram. Tack Maggan :)
Buffén med grekiskt tema innehöll följande;





Kak- och dessertbuffén innehöll; 




Ett tips för att snabbt pynta festlokalen är att använda udda servetter till girlanger att hänga i taket. Vik servetterna över ett snöre och nita fast dem med häftapparat. Enkelt och effektfullt.




Jag måste tipsa om enkla dekorativa bordsdekorationer som inte skymmer sikten för den man sitter mittemot vid bordet också. Nämligen små glasskålar med blommor utplacerade med jämna mellanrum på borden.  
I år fyllde jag skålarna med ros, krysantemum och blommor från våra stenpartiväxter.


När grabben tog studenten var det en gerbera och en kvist murgröna i varje skål.


För större dekoration tar man en större skål och fyller den med fler blommor.


För att blommorna ska hålla sig flytande använder jag små  flytringar 
som jag placerar dem i. Finns att köpa i blomsterhandeln.


1 kommentar: