söndag 7 juni 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v24 Veckoplanering, recept och inköpslista



Vad sägs om lite middagshjälp?!
För att underlätta i vardagen kommer här nya middagsrecept med tillhörande inköpslista för nästa vecka. Håll till godo!

Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter, (vi är numera bara två i vårt hushåll).
Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra. Jag planerar in den i veckan efter hur jobb och andra planerade aktiviteter ser ut och sätter upp den tid som jag tycker är lagom för ett pass för just den aktiviteten och dagen.

V 24
Måndag
Inköp
Middag
Kalkonfärssås med ingefära
500 g kalkonfärs
Morötter
1 b kokosmjölk
Ketjap manis
Sambal oelek
Lime




Tisdag
Inköp
Middag
Gratäng med rödspätta och räkor
750 g rödspättafilé
4 dl matlagningsgrädde
200 g skalade räkor
Gräslök
Gröna ärtor
Citron
Träning
Simma 45 minuter

Onsdag
Inköp
Middag
Röd currysoppa med lax och nudlar
Äggnudlar
Röd currypasta
Broccoli
600 g laxfilé
Asiatisk fisksås
Sesamolja
4 salladslök
70 g färsk spenat




Torsdag
Inköp
Middag
Korvgryta med blomkålsris
600 g falukorv
1 purjolök
3 dl grädde
Kalvfond
Träning
Cykla 45 minuter

Fredag
Inköp
Middag
Tacopaj med quorn
500 g quornfärs
Tacokrydda
2 dl creme fraiche
2 askar cocktailtomater
3 dl riven ost
Tacotillbehör




Lördag
Inköp
Frukost
Lyxig frukost med rökt lax och fruktsallad Fröbröd
Kallrökt lax
Färskost med pepparrot
Sugersnaps
Lime
Frukt
Middag
Grillat med potatispuffar
Kött, fisk, fågel
Potatis
Morötter
Div blandade örter
3 vårlökar
300 g färskost
Träning
Promenad 30 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Omelett
Ägg
Keso
Vårlök
Babyspenat
Zucchini
Parmesanost
Middag
Torsk med ajvartäcke 400 g torsk
1 b ajvar relish
2 dl creme fraiche
Torkad dragon
Träning



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar