söndag 14 januari 2024

Lax i ugn med chili crème fraiche och en sweet chilisås

Jag har sagt det förr och säger det igen, fisk räknar jag som snabbmat, och vill jag laga en särskilt plånboksvänlig fiskmiddag så väljer jag att göra laxbiffar av laxfärs.
Men till den här middagen valde jag att använda mig av lax i portionsbitar och toppa dem med
lätt crème fraiche paprika & chili och rostade solroskärnor.
Det plånboksvänliga-
och släng inte maten tipset i det här inlägget är i stället att ta tillvara på slattarna av olika matgryn och pastasorter som finns i flera av förpackningarna i skafferiet och som bara tar plats. Ni vet de där slattarna av matvete, quinoa, couscous, risoni som blir kvar för att de bara räcker till 1 portion och man oftast lagar fler till middag. Tipset är att blanda de sorterna, som har samma tillagningstid, och servera till laxen.


Lax i ugn med chili crème fraiche 

4 portioner

2 dl lätt crème fraiche Paprika & Chili
600 g lax
Salt
Citronpeppar
2 msk solroskärnor

Gör så här
Sätt ugnen på 200°.
Lägg laxen i en ugnsfast form som är penslad med olja.
Salta och peppra.
Ställ in i ugnen i ca 10 minuter.
Ta ut och bred på crème fraiche.
Ställ in i ugnen igen i ca 10 minuter.
Rosta solroskärnorna  gyllenbruna i en varm stekpanna.
Strö solroskärnorna över laxen och servera tillsammans med någon form av ris och sallad.

 

En enkel kall sås som är lätt att röra ihop och som passar till allt!
Bara att blanda 3 dl crème fraiche med 0,5 dl sweet chilisås och 1 krm salt.





 
 

2 kommentarer:

  1. Åhh så gott med lax. Såsen som du gör passar till det mesta. Kraaam pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, en sås som är superlätt att röra till och som passar till det mesta. Perfekt recept vardagen. Kram

      Radera