onsdag 15 juni 2022

Midsommarvecka nästa vecka

Vilket innebär semester för många. Härligt! Dock inte för mig, min semester börjar v 29. Men midsommarveckan innebär också för många förberedelser och planering inför en av årets största helger. Och i år slår säkert många på stort igen efter att ha firat enkelt, i alla fall på avstånd, och kanske ensamt de senaste åren med pandemi. Dock kan man väl ändå säga att det är en lite enklare helg i matväg, om man jämför med jul och påsk. Vi kokar vår potatis och öppnar en sillburk. Mer behöver det just inte vara. Det är mer en helg när man kopplar av, njuter av sol och värme (förhoppningsvis) och av att umgås med nära och kära.
Men om du funderar på att lägga till någon eller några rätter till potatisen och sillen så kan jag tipsa om min midsommarcheesecake med sill, lax och räkor.


Eller varför inte några röra. Jag älskar röror :)

Traditionerna kring midsommarfirandet ser naturligtvis olika ut från familj till familj.
Men är antagligen ändå tämligen lika.
När det gäller maten brukar vi i vår familj äta sill och potatis till lunch och sedan grilla på kvällen. Och så ska det ju vara jordgubbar till efterrätt!


Men i år gör mannen och jag tvärtemot många andra och drar iväg på en cityweekend.
Vi ska prova på compact living på cykelhotellet Ohboy hotell i Västra hamnen i Malmö.
Vi hoppas naturligtvis på vackert väder så vi får användning av cykeln, som ingår i hyran, för att ta oss till stranden. Eller bara se oss omkring i omgivningarna kring hamnen.
Men sill och potatis kommer vi nog att äta till midsommaraftonslunchen i alla fall.
Kanske det
blir på stranden med sill och potatis i en tunnbrödsrulle med en nubbe till.
 

Mjukt tunnbröd
Kall kokt färskpotatis

Matjessill
Gräslök

 Gräddfil
 
Hur och var ni än kommer fira midsommar, eller inte fira midsommar överhuvudtaget,
så önskar jag er en fin midsommarvecka!

Kram Birgitta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar