tisdag 1 januari 2019

Mer fokus på skonsam kost 2019 och jag startar upp året med en vegogryta och stekt halloumi

Nytt år och ny header med fokus på skonsam kost för magen. 
Kommer ni ihåg min kost- och motionsdagbok där jag så flitigt plitade ner vad jag åt under 2017? Det är dags för mig att ta tag i den skonsamma kosten igen och öka på dosen motion. 2018 har jag varit på tok för slapphänt och nonchalant mot min mage. Jag har ätit ganska så likt 2017 men mot slutet av 2018 har portionerna ökat i storlek, jag har ätit mer kött och motionerat betydligt mindre än vad jag är nöjd med. 
Så målet för 2019 är att återgå till mina vanor som jag fick under 2017 och äta mer artegen kost och motionera två-tre gånger i veckan.  
Jag gick ut hårt idag och startade upp det nya året med mitt mål att äta mer vegetariskt och lagade en vegogryta till lunch. Jag brukar inte vara så förtjust i grytor och såser baserade på krossade tomater men den här blev riktigt smakrik och god. 


Vegogryta med stekt halloumi 
4 portioner

400 g krossade tomater
1 msk honung
1 vitlöksklyfta, finhackad
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm chiliflakes
1 krm örtagårdskrydda
1 msk hackad färsk timjan
1 rödlök
1 zucchini
1 paprika
15 cocktailtomater
15 urkärnade oliver 
150 g halloumiost
2 tsk rapsolja
1 tsk oregano

Gör så här
 Häll tomatkrosset i en kastrull med honung, vitlök och kryddor
Låt sjuda i 5 minuter
Hacka rödlök grovt
Tärna zucchini och paprika
Dela tomaterna i halvor
Tillsätt grönsakerna och oliver till tomatsåsen
Låt puttra i ytterligare 5-7 minuter
Tärna halloumi och stek någon minut i olja
Krydda med oregano
Servera vegogrytan med halloumin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar