måndag 17 juni 2019

Midsommar på ingång

Kortvecka med midsommar som stundar, vilket för många innebär förberedelser och planering inför en av årets största helger. Dock kan man väl säga att det är en lite enklare helg i matväg, om man jämför med jul och påsk. Vi kokar vår potatis och öppnar en sillburk. Mer behöver det just inte vara. Sen kan man ju lägga till fler rätter och göra en buffé även denna helg men det är som att ingen egentligen förväntar sig det, utan det är en helg när man mer kopplar av och njuter av att umgås med nära och kära. Men om du funderar på att lägga till någon rätt till buffén kan jag tipsa om min midsommarcheesecake med sill, lax och räkor 


Eller varför inte några röra. Jag älskar röror :)


Traditionerna kring midsommarfirandet ser naturligtvis olika ut från familj till familj. Men är antagligen ändå tämligen lika.
När det gäller maten brukar vi i vår familj äta sill och potatis till lunch och sedan grilla på kvällen. Hur, när och vad äter ni?
Och så ska det ju vara jordgubbar till efterrätt! Mycket viktigt! 
Höll nästan på att glömma det... :) 


Jag önskar er en skön start på veckan.
Några av er börjar säkert er semester. Grattis till er!
Själv får jag hålla i tre veckor till.

2 kommentarer:

  1. Hos oss blir det sillunch, jordgubbstårta och så grillat. För att hinna/orka allt får sjusovare hoppa över frukosten och så grillar vi fisk på kvällen! En äta- och leka helg, det bästa jag vet:)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det, en äta- och leka helg :)

      Radera