tisdag 28 september 2021

Internationella matsvinnsdagen 29/9

Matsvinn är inte något som jag bara uppmärksammar en dag om året utan jag kan ärligt säga att det engagerar mig alla dagar om året.
Men jag tycker absolut att allt som uppmärksammar matsvinnet och tips på hur vi kan minska det är värt att lyfta, så här kommer mitt bidrag till internationella matsvinnsdagen, tre enkla tips som man kan göra för att minska matsvinnet.


1. Planering

Köp bara varor till de maträtter du tänker laga och inte en massa andra "bra att ha varor om andan faller på" som sedan måste slängas för att tiden inte räcker till.  

2. Släng inte bara för att bäst före-datumet passerat

Soppa är perfekt mat att laga när man rensar ur kylen. 

 3. Gör matlådor av dina rester från veckans måltider

Du inte bara minskar matsvinnet du sparar även pengar.

 

Här kommer några tips på bra recept för just matlådor.
Klicka på länkarna!













 

1 kommentar:

  1. Bra inlägg. Ja det gäller att ta vara på det man köper för dyra pengar. Perfekt med matlådor och ack för tipsen på bra mat. Kram Pia

    SvaraRadera