måndag 18 juni 2018

Dags att damma av midsommarrecepten

Kortvecka med midsommar som stundar. Vilket för många innebär förberedelser och planering inför en av årets största helger. 
Men man kan väl ändå säga att det är en lite enklare helg i matväg om man jämför med jul och påsk? Vi kokar vår potatis och öppnar en sillburk. 
Mer behöver det just inte vara den här helgen. 
Sen kan man ju lägga till fler rätter och göra en buffé även den här helgen men det är liksom inget någon egentligen förväntar sig, utan det är en helg då man mer kopplar av och njuter av att umgås med nära och kära. I alla fall upplever jag det så. 
Men om du nu funderar på några olika rätter till en buffé så kan jag tipsa om min goda midsommarcheesecake med sill, lax och räkor. Mums!

Varför inte starta upp midsommarhelgen med en aptitretare!?
Matjessill i glas med pepparrotsgrädde och äpple.


Traditionerna kring midsommarfirandet skiljer sig ju en del från familj till familj även om vi runt om i Sverige firar ganska lika. 
När det gäller maten på midsommarafton brukar vi i vår familj äta sillen och jordgubbarna till lunch och sedan grilla en köttbit till kvällen. 
Jag tycker att det ska vara matjessill till potatisen men mannen är inte lika övertygad om det, så till honom brukar jag lägga in någon annan typ av sill. 




Förutom matjessill och potatis brukar jag även vilja ha någon form av 
sill- eller laxröra på bordet.

 

Vi brukar även äta en midsommartårta. Antingen till för- eller eftermiddagsfikat, beroende på när på dagen vi samlas. Givet är jordgubbarna men annars kan de variera.




Resten av dagen brukar vi mest chilla :)
Plocka en bukett midsommarblommor och bara njuta av ledigheten.


Hur brukar era midsommarfiranden se ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar