söndag 15 mars 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 12 Veckoplanering, recept och inköpslista


I dessa tider känns det som att man inte kan skriva ett inlägg utan att nämna corona. Helt hysteriskt hur folk reagerar. Eller så är det jag som inte riktigt förstår allvaret... Men jag har varken hamstrat mat eller toapapper??? Utan jag lever på som vanligt, än så länge, enligt rekommendationerna. Hur ska samhället fungera, undrar jag, om alla stannar hemma? Vem ska t ex ta hand om de gamla och sjuka? 
Jag drar mitt strå till stacken för att skjuta upp förloppet av smittspridningen genom att ha god handhygien, inte handhälsa/kramas och inte vistas på platser med mycket folk som kommer nära. Annars lever jag, som sagt, som vanligt och går till affären och handlar som vanligt tills jag/om jag får några symptom på förkylning eller liknande. Hur tänker ni?

Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter. Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den och så här i corona-tider är det träning på hemmaplan som gäller, promenader och yoga, och nu när solen och värmen kommer kanske man kan plocka fram cykeln och cykla en runda.


V 12
Måndag
Inköp
Frukost
Gröt och smoothie
Mellanmål
Frukt
Lunch
Sjömansbiff
Mellanmål
Frukt
Middag
Kassler i ugn 300 g kassler
Röd paprika
Ananas
1 dl crème fraiche
Chilisås
Jordnötter
Mellanmål
Fil med müsli

Träning
Promenad 40 minuter


Tisdag
Inköp
Frukost
Kokt ägg och inlagd sill
Mellanmål
Frukt
Lunch
Kassler
Mellanmål
Frukt
Middag
Torsk i ugn 800g torskfilé
Morötter
Potatis
Tomater
Citron
Persilja
Mellanmål
Kesoröra på grovtbröd Keso
Rågbröd




Onsdag
Inköp
Frukost
Gröt och smoothie
Mellanmål
Frukt
Lunch
Torsk
Mellanmål
Frukt
Middag


Mellanmål
Tonfiskrulle 1 brk tonfisk
Tunnbröd
1 dl creme fraiche
Purjolök





Torsdag
Inköp
Frukost
Gröt och smoothie

Mellanmål
Frukt

Lunch


Mellanmål
Frukt

Middag
Minnestronesoppa
1 brk krossade tomater
1 brk vita bönor i tomatsås
Risoni
Mellanmål
Kesobröd
Keso
Havregryn
Vallmofrön
Träning
Yoga 60 minuter


Fredag
Inköp
Frukost
Kokt ägg och inlagd sill
Mellanmål
Frukt
Lunch


Mellanmål
Frukt
Middag
Varm smörgåstårta 3 hönökakor
1 pgt tärnad bacon
Champinjoner
2 dl creme fraiche
Tomater
Riven ost
Mellanmål






Lördag
Inköp
Frukost
Smoothiebowl
Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Kryddiga kikärtsbiffar med 
ugnsbakad skivad potatis och coleslaw
600 g vitkål
Potatis
1 brk kikärtor
Mellanmål


Träning
Promenad 60 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Äggröra och bacon
Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Ravioli i citron- och honungssås 500 g färsk raviloi
2 dl creme fraiche
Citron
Rucola
Basilika
Parmesan
Mellanmål







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar