söndag 24 maj 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v22 Veckoplanering, recept och inköpslista


Ny vecka och ny planering. På menyn denna vecka står det bland annat äpplemums, korvspett med gurksås och sparrispaj.
Och så får vi inte glömma bort mor på söndag...    Ha en fin vecka!

Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter, (vi är numera bara två i vårt hushåll).
Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra. Jag planerar in den i veckan efter hur jobb och andra planerade aktiviteter ser ut och sätter upp den tid som jag tycker är lagom för ett pass för just den aktiviteten och dagen.

V 22
Måndag
Inköp
Middag
Sparris och valnötspaj
Färdig pajdeg
1 bunt sparris
Valnötter
Riven ost




Tisdag
Inköp
Middag
Halloumipytt med senapskräm med äpple
200 g halloumi
Morötter
Potatis
1 grönt äpple
2 dl creme fraiche
Grovkornig senap
Persilja
70 g babyspenat
35 g frysta örter
Träning
Simma 45 minuter

Onsdag
Inköp
Middag
Risnudelsallad med stekt lax
250 g risnudlar
150 g sockerärter
100 g böngroddar
1 mango
600 g laxfilé
Sesamfrön




Torsdag
Inköp
Middag
Tonfisksoppa med potatis och rotfrukter 2 b tonfisk
Rotfrukter
Fiskbuljong
Träning
Cykla 45 minuter

Fredag
Inköp
Middag
Korvspett med gurksås
500 g korv
400 g halloumi
250 g färska champinjoner
Majonnäs
Bostongurka
Curry




Lördag
Inköp
Frukost
Lyxig smörgås
Ljust surdegsbröd
Dijonsenap
Tunt skivad lufttorkad skinka
Sallad
Ost
Middag
Medelhavsgryta
400 g fläskfilé
1 aubergine
1 röd paprika
2 dl creme fraiche tomat & basilika
400 g kokta vita bönor
Couscous

Träning
Promenad 30 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Äpplemums
Äpple
Keso
Hasselnötter
Middag
Grillade kycklingspett med jordnötssås
700 g kycklingfilé
Färsk ingefära
2 röd chili
1 lime
1 brk kokosmjölk
100 g jordnötter
Sesamolja
Ketjap manis
Rotfruktsstrips
Träning




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar