söndag 10 maj 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v20 Veckoplanering, recept och inköpslista


Upplägget i min planering är att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter. Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens (Friskis & Svettis) tider och dagar och hur veckoplaneringen på jobbet ser ut.

V 20
Måndag
Inköp
Middag
600 g nötfärs
äpple, fänkål, vitkål, majonnäs, 
1 dl turkisk yoghurt, 
bulgur, tomater, gurka, 1 kruka gräslök
russin
100 g färskost
Fiberhusk

Träning
Promenad 40 minuter


Tisdag
Inköp
Middag

700 g lax, flytande honung, 
dijonsenap, vitlök, 
2 citron, 1 kruka persilja, 
grönsaker till sallad, 
2 dl crème fraiche, 
1 brk het mango chutney, 
sambal oelek
Träning



Onsdag
Inköp
Middag
Kyckling mangochutney       
1 kg kycklingfilé, 1 purjolök,
5 dl crème fraiche
Träning
Cykla 1 timme


Torsdag
Inköp
Middag
Fransk fisksoppa 2 fp krossade tomater med vitlök
0,5 g saffran
150 g skalade räkor
1 dl creme fraiche
400 g torskfilé
Träning
Yoga 1 timme


Fredag
Inköp
Middag
Fyllda svamphattar med
potatisterrin

Franskbröd
Svamp
Persilja
Potatisterriner från frysdisken




Lördag
Inköp
Frukost
Fil med müsli
Fil, 
1 påse 750 g färdigblandad müsli,      
blandade nötter
Middag
Grillade lammkotletter med örtsmör 4-8 lammkotletter
Vitlök
Citron
Rosmarin
Smör
Färska örtkryddor
Träning



Söndag
Inköp
Frukost
Öppen omelett
Rökt kalkon
Tomat
Blekselleri
Babyspenat
Middag
Fiskgratäng med
purjolök, morot och fänkål
400 g torskfilé
Morot
Purjolök
Fänkål
2 dl lätt crème fraiche Karljohanssvamp & timjan
Riven ost 
Träning
Promenad 40 minuter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar