lördag 16 maj 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v21 Veckoplanering, recept och inköpslista


Som jag berättad om här så har jag gjort lite förändringar i min utformning av veckoplaneringen. Jag har bland annat tagit bort frukostarna från planeringen, mest för att det blev tradigt att skriva gröt till frukost varje dag. Det blir inte någon jättestor variation på frukostarna till vardags, men är det något mål som jag tycker är extra viktigt att inte hoppa över så är det just frukosten. Så för att inte strunta och hoppa över frukosten så hittar man inspiration och förslag på olika frukostar här, här och här.

Frukost en morgon när man har gott om tid!

Upplägget i min planering är annars att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter, (vi är numera bara två i vårt hushåll).
Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra. Jag planerar in den i veckan efter hur jobb och andra planerade aktiviteter ser ut och sätter upp den tid som jag tycker är lagom för ett pass för just den aktiviteten och dagen.

V 21
Måndag
Inköp
Middag
Vegetarisk paj
Färdig pajdeg
Broccoli
Färska champinjoner
Fetaost
Cocktailtomater
Babyspenat

Riven ost
2,5 dl grädde




Tisdag
Inköp
Middag
Kassler i ugn
300 g kassler
2 dl matlagningsgrädde
Ananas
1 röd paprika
1 dl creme fraiche
Chilisås
Jordnötter
Träning
Promenad 40 minuter


Onsdag
Inköp
Middag
Laxpasta med lime
400 g lax
2 dl creme fraiche
Lime
Sallad




Torsdag
Inköp
Middag
Grön sparrissoppa
1 knippe grön sparris
2 dl grädde
Träning
Cykla 40 minuter

Fredag
Inköp
Middag
Hemmagjord kebabpizza med
hemmagjord kebabdressing
Färdig pizzadeg
Färdig  tomatsås
Fryst kebabkött
Rödlök
Riven ost
Majonnäs
Creme fraiche

Citron




Lördag
Inköp
Frukost
Smoothie bowl
Banan
Jordgubbar
Hallon
Kokosmjölk (Alpro)
Middag
Grillad hel lax
Hel lax, eller portionsbitar
Klyftpotatis
Träning
Promenad 60 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Äggröra med bacon och avokado
Bacon
Avokado
Ägg
Middag
Hel kyckling i ugn
1 hel kyckling, ca 1 kg
Träning
Yoga 60 minuter



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar