söndag 8 mars 2020

Min kost- och motionsdagbok 2020 - v 11 Veckoplanering, recept och inköpslista


Nästa helg planerar mannen att lagga sjömansbiff. 
Jag sökte på sjömansbiff här i bloggen men det är tydligen en maträtt som jag/vi inte har lagat tidigare så det blir en ny erfarenhet :)
Lagat gryta med porter och choklad har jag däremot gjort tidigare, vill man testa det så finns receptet HÄR
Upplägget i min planering är precis som tidigare veckor att under de röda länkarna hittar man recepten till maträtterna och i kolumnen Inköp de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma.
  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Råvarorna beräknar jag ska räcka till att laga 4 portioner av maträtterna och räcka till matlådor dagen efter. Rätter utan länkar är rätter jag inte lagat tidigare men planerar att laga och sedan lägga upp här på bloggen.
När det gäller träningen så försöker jag variera den mellan de träningsformer som jag under åren insett vara de som jag tycker är roligast att utföra och den tid som jag tycker är lagom för ett pass. Jag väljer också vilken dag som passar bäst utifrån grupp-passens (Friskis & Svettis) tider och dagar och hur veckoplaneringen på jobbet ser ut.

Tänk att det redan är vecka 11!! Om fyra veckor är det dags för en kvartalsrapport med utvärdering av min kost- och motionsdagbok. Har den lett till någon förbättring vad det gäller inte slarva med maten jag mår bra av eller att hoppa över vissa träningspass? Har jag i ärlighetens namn hållit mig till min planering?
Om fyra veckor är det dags att ta sig en funderare kring detta. 
Men tills dess kör jag på som planerat :)


V11
Måndag
Inköp
Frukost
Gröt
Mellanmål
Frukt
Lunch
Kyckling
Mellanmål
Frukt
Middag
Wrap med ärtpuckar och 
paprika- avokadosallad
Tortilla
Frysta ärtpuckar
Grillad paprika
2 avokado
Blandsallad
Mellanmål
Keso och banan





Tisdag
Inköp
Frukost
Gröt och smoothie
Mellanmål
Frukt
Lunch
Matlåda från frysen
Mellanmål
Frukt
Middag
Falukorvsgryta på indiskt vis 400 g falukorv
Färsk ingefära
500 g blomkål


Mellanmål
Fil och müsli




Onsdag
Inköp
Frukost
Gröt och smoothie
Mellanmål
Frukt
Lunch


Mellanmål
Frukt
Middag
Laxgryta med asiatiska smaker 600 g laxfilé
Paprika
1brk kokosmjölk
1 brk bambuskott
Mango chutney
Röd currypasta
Sweet chilisås
Mellanmål
Kokt ägg med inlagd sill
Träning
Step up 60 minuter

Torsdag
Inköp
Frukost
Gröt och kokt ägg

Mellanmål
Frukt

Lunch
Laxgryta

Mellanmål
Frukt

Middag
Fyllda isterband
med potatismos
Isterband
Äpple
Smörgåsgurka
Gul lök
Persilja
Potatis
Mellanmål
Makrill i tomatsås

Träning
Yoga 60 minuter


Fredag
Inköp
Frukost
Gröt och smoothie
Mellanmål
Frukt
Lunch


Mellanmål
Frukt
Middag
Kryddiga kycklingklubbor
med potatissallad
Kycklingklubbor
Schalottenlök
Vitlök
Röd lök
Färsk ingefära
Grön chilifrukt
Kanelstång
Kardemummakärnor
Kryddnejlikor
Potatis
4 dl matyoghurt 
Äpple
Gräslök
Persilja
Mellanmål






Lördag
Inköp
Frukost
Omelett Ägg
Mellanmål


Lunch


Mellanmål


Middag
Korv med mos
Mellanmål


Träning
Promenad 60 minuter

Söndag
Inköp
Frukost
Smoothie bowl Banan
Frysta bär
Kokosmjölk
Mellanmål


Lunch
Sjömansbiff
Mellanmål


Middag


Mellanmål







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar