lördag 16 oktober 2021

Ät varierat med 18 veckomenyer och inköpslistor

 

Idag vill jag slå ett slag för vikten av att äta varierat för att må som bäst. Tror det är allt för många som utesluter än det ena, än det andra från sin kost. Oftast med tanke på att gå ner i vikt. Man ska absolut tänka på vad man stoppar i munnen, men då är det mer mängden än vad man äter som man ska fokusera på, tänker jag. Och naturligtvis så måste man röra på sig. Det man stoppar in i munnen måste på något vis förbrännas. Man måste försöka hitta en motionsform som man trivs med och inte tröttnar på.

Krångla inte till matlagningen med att räkna och mäta kalorier. Eller att laga en sorts mat till dig och annan till övriga familjemedlemmar. Laga samma men ta mindre portioner. Tallriksmodellen tycker jag är ett bra riktmärke för en balanserad måltid och behöver man gå ner i vikt minskar man ner delen med ris, pasta och potatis och ökar istället mängden grönsaker och rotfrukter.

Tallriksmodellen består av tre delar.

  

Den första delen består av grönsaker och rotfrukter. En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp. Den som inte rör sig så mycket kan låta grönsaker och rotfrukter fylla halva tallriken.
Den andra delen är potatis, pasta, bröd eller gryn som ris, bulgur, mathavre och matkorn. Den som rör sig mycket kan göra denna del ännu större.

Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg och baljväxter, som bönor, linser och ärter.
Läs mer om tallriksmodellen på Livsmedelsverket.se 

Det som kan var det trixiga med att få till en varierad kost är inspiration och tid.
Det kan man få hjälp med här i Min Lilla Kokvrå. Jag började år 2020 med att sätta ihop veckomatsedlar med inköpslistor och planerad träning som jag höll i under 18 veckor.
Dessa veckomatsedlar är det fritt fram att använda sig av. Antingen som inspiration till att göra egna planeringar eller för att användas rakt av. Måste själv säga att det underlättar att ha inköpslistorna klara.
Bara att kopiera och skriva ut eller helt enkelt ta fram mobilen när man är i affären för att handla middagsmaten.

Upplägget i mina planeringar är att man hittar recepten till maträtterna under de röda länkarna i planeringen och i kolumnen bredvid hittar man de råvaror och produkter som man kan behöva köpa hem för att laga maträtterna. Jag räknar dock med att de vanligaste basvarorna redan finns hemma. 

  • Grönsaker: lök (gul, röd, vit), morötter ...
  • Mejeri: ägg, smör, mjölk ...
  • Konserver, kryddor, oljor, salt, peppar ... 
  • Torrvaror: ris, pasta, couscous ...
Recepten beräknar jag ska räcka till 4 portioner.

Klicka på länkarna för att komma till respektive planering!











Planering 6
(vegetarisk)




















Planering 16
(vegetarisk)






2 kommentarer:

  1. Oj! Jah då vet man var man ska hämta recept och förslag på mat framöver. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att kika in när tiden och inspirationen tryter. Välkommen :)

      Radera